måndag, maj 07, 2007

Jag tänker nå mina mål, oavsett vad.

Det är sant. Det som man inte riktigt ville tro på... att tvåan på gymnasiet tar kål på en. Man var ung och oförståndig för 1 år sedan, då man inte ville lyssna på de påstådda halvt döende tvåorna. Man var dum. Och smart. För hur många är så motiverade att de klarar skolan med inställningen att man kommer vara lik en döing? Inte många. Jag tror att under ettan hoppar man av för att man valt fel linje, men i tvåan är det för att man inte pallar alla krav och allt pluggande.

De av mina kompisar som tror att jag säger att jag måste plugga som en dålig ursäkt kanske nu inser att det inte bara var en dålig ursäkt, utan att det faktiskt är sant. Jag kanske inte har varit den perosnen som gärna pluggar, eller som kännt att världen går under av ett IG. People change, my friends. Även jag.

Nej, jag skulle inte kalla mig själv för "pluggis", ordet målmedveten passar bättre. Jag vill något och kämpar kanske lite extra utöver det som krävs för att nå målet. Men visst, de som fördrar ordet "pluggis" och som oftast inte sägs i ett schyst tonläge kan väl få kalla mig det då, det syns sedan i slutet vad som verkligen var värt mest. Att sjunga en klagosång över andras prestationer eller att försöka nå till samma nivå själv. Det går... alla kan. Betygsdokumet är en sak, men kunskaper är en annan. Alla kan inte bevisa vad de lärt sig på t.ex. ett prov eller ett arbete, men kämpar man lite extra så sitter det man lärt sig kvar där och när du sedan kommer ut och slipper bevisa det i olika påhittade prov så gäller det att bevisa att du åtminstånde kan utföra den riktiga uppgiften som lärdomarna var menade för.

Alla pluggar för sin sak, lär sig för sin sak och det är i slutändan när vi kan bevisa dem som det är värt det. Alla hittar dit bara man kämpar lite och siktar på sitt mål. Misslyckanden ger framgång.

Jag kämpar för min sak och det vore bättre för er andra att lägga energin på era mål istället för att sabba mina.

Det var bara det jag ville ha sagt.

Och bara det jag vill att alla ska förstå.

Inga kommentarer: